Vegan lijkt het nieuwe modewoord. Wat ooit niet zo populair was, is zo mainstream geworden dat grote merken gedwongen zijn om nieuwe producten te creëren. Bedrijven zijn altijd super enthousiast geweest om op nieuwe trends te springen. Maar in tegenstelling tot andere recente ontwikkelingen werd veganisme tot op heden niet gezien als een trend.

Bewuster eten

Met de komst van steeds meer media-aandacht en voorbeeldfiguren die veganistisch eten, is plantaardig voedsel ook in 2020 trending. We zijn ons steeds bewuster van dierenleed en millieuproblemen die veroorzaakt worden door de vleesindustrie. Daarnaast vliegen ook de vleesvervangers je om de oren. Bewuster omgaan met je voeding is hartstikke hip en tegenwoordig ook echt heel erg lekker.

Zelfs de grote ketens zoals Mcdonald’s en KFC hebben een veganistisch aanbod geïntroduceerd. 

Een stuk simpeler geworden 

Veganisme beantwoordt een langdurige behoefte. Waar we het allemaal diep van binnen wreed vinden om dieren geslacht te zien worden, biedt vegan eten een antwoord. Wat eerst nog vrij ingewikkeld leek, is nu een stuk simpeler geworden. Met een hoop vleesvervangers in de koelschappen en meer aandacht voor vegan-recepten in de kookboeken lijkt het makkelijker dan ooit.

Daling in de prijzen

Vegan voeding wordt steeds betaalbaarder. Doordat het aanbod toeneemt en er meer aanbieders van vegan voeding op de markt komen, stijgt het aanbod en daalt de prijs. Er zit nog steeds een verschil tussen de prijs van vlees en vleesvervangers, echter is het nu al betaalbaarder dan ooit.  Gezien de toenemende vraag vanuit de consument, is het niet meer dan logisch dat vleesvervangers en vegan voeding eerder goedkoper dan duurder zal worden.